Какво е каталитичен преобразувател?
Каталитичният преобразувател наричан катализатор е устройство за контрол на емисиите на отработените газове, което преработва отровните газове и замърсители в изгорелите газове от двигател с вътрешно горене, превръщайки ги в по-малко отровни замърсители чрез катализиране на окислително-редукционните реакции. Каталитичните преобразуватели намират широко приложение при двигателите с вътрешно горене, работещи на бензин или дизел.
Какви реакции протичат?
Целта на катализатора е да намали най-опасните за здравето вещества в отработилите газове. Това са:
- Въглероден оксид (СО) – прозрачен и без мирис газ, който е силно отровен за хората, тъй като се свързва с хемоглобина в кръвта и го превръща във въглехемоглобин – който вече не е способен да доставя кислород до телесните тъкани, и те умират. В конвертора на автомобила въглеродният оксид, катализиран от платината и паладия, встъпва в реакция с кислород и се превръща във въглероден диоксид – относително безвреден за организма газ, макар и сериозен парников агент.
- Въглеводороди (СН) – това са неизгорели органични съединения в бензина, които влизат в реакция с атмосферните газове и образуват най-различни отровни вещества като формалдехид например. В конвертора въглеводородите се оксидират, превръщайки се във въглероден диоксид и вода.
- Азотни оксиди (азотен моноксид, NO, и азотен диоксид, NO2). Тези съединения поразяват лигавицата и меките тъкани, и предизвикват най-различни болести на дихателните пътища. В бензиновите катализатори родият задейства реакция, която превръща азотните оксиди в азот, въглероден диоксид и вода.
Какво представлява EGR клапан – клапан за рециркулация на отработените газове?
В двигателите с вътрешно горене, рециркулацията на отработените газове е техника за намаляване на емисиите на нитроген-оксид (NOх), използвана в бензиновите/газовите и дизеловите двигатели. EGR работи чрез рециркулация на част от отработените газове обратно в двигателя (цилиндрите). Отработените газове се връщат обратно във всмукателния колектор използвайки разликата в налягането на всмуквания въздух и изходящия газ.
Тъй като при работа под товар на двигателя температурата на изгаряне на горивната смес в цилиндрите се покачва, започва формирането на отровния газ NOx (нитроген-оксид). Чрез контролираното отваряне на EGR-клапана от модула за управление на двигателя, част от постъпващия в цилиндрите въздух се заменя с бедни на кислород отработени газове и по този начин се намалява температурата на изгаряне и съответно нивата на нитроген-оксид.
При различните производители и двигатели, EGR клапана работи в диапазона между празен ход, през повишаване на натоварването при ускорение до момента на развъртане на турбо-компресора, при което се затваря за да предотврати загубата на налягане във всмукателния колектор и подсигури мощност на двигателя.
Функцията на този клапан е да ограничи до определено ниво, но не и да премахне изцяло формирането на вредни емисии от двигателите с вътрешно горене.
Какво е DPF филтър (дизелов филтър за твърди частици)?
Дизелов филтър за твърди частици или DPF филтър е система за дизелови двигатели, която служи за отделяне на дизеловите сажди от изгорелите газове.
Тъй като с времето филтърът се запълва, често той е покрит с катализаторен слой от благородни метали, който позволява т.нар. регенериране. При пасивното регенериране, в присъствието на катализатора отложените сажди бавно се окисляват до СО2. Този процес протича при температурен обхват от 350-500 °C и се извършва непрекъснато, без водачът на превозното средство да предприема някакви особени мерки. При често градско пътуване пасивното регенериране се оказва недостатъчно. Ето защо в този случай на всеки 1000 до 1200 km е необходимо да се управлява превозното средство на по-дълъг път при постоянна скорост, която задейства процеса на активно регенериране. При него температурата на изходящите газове се повишава до около 600 °C и като резултат отложените върху филтъра частици директно изгарят.
Най-лесният начин да поддържате DPF филтрите и EGR клапаните чисти е като използвате Дипетан.
Тъй като Дипетан позволява по-пълно изгаряне, това води до по-ниски въглеродни отлагания по стените на горивната камера. Подобреното изгаряне, активирано от Дипетан, увеличава смазването в горивната камера. Това води до по-малко триене и износване на двигателя. По-малкото износване означава по-малко смяна на маслото и по-рядка нужда от смяна на инжектори, DPF филтри и EGR клапани.